Ce pot să mănânc?

Diabetul este o afecțiune determinată nu doar de predispoziția genetică ci și de dezechilibre ale metabolismului date de o alimentație nesănătoasă, combinată cu un stil de viață dezordonat, sedentarism și consum excesiv de alimente hipocalorice care au și un conținut mare de zaharuri. Ca atare, respectarea regimului alimentar în diabet nu este o simplă recomandare ci o componentă de bază a terapiei împotriva diabetului.

Regimul alimentar va fi intotdeauna stabilit impreuna cu medical diabetolog!

 

Reguli de bază ce trebuie respectate de persoanele cu diabet:

  • Evitați cât se poate de mult preparatele din comerț; chiar dacă unele sunt promovate sub eticheta de “bio”, nu puteți avea siguranța și controlul asupra conținutului și calității ingredientelor folosite (sare, zahăr). Verificați atunci când este posibil cantotățile de ingrediente scrise pe ambalaje!
  • Consumați cât mai multe legume și fructe proaspete. Atenție la fructele cu un conținut ridicat de fructoză (banane, struguri, mango, mandarine), acestea trebuie evitate sau consumate în cantități cât mai mici. Este indicat să consumați fructe precum: mere, caise, fructe de pădure, prune, cireșe și pepene roșu.
  • Consumați doar lactate cu un conținut scăzut de grăsime (iaurt slab, lapte degresat, brânză de vaci); lactatele cu aromă de fructe nu sunt indicate deoarece conțin o multitudine de zaharuri rafinate.
  • Consumați zilnic în cantități moderate, cereale integrale (fulgi de ovăz, grâu, orez brun, pâine graham) care sunt bogate în fibre și dau senzație de sațietate pentru perioade de timp mai lungi.
  • Consumați semințe (fistic, nuci, alune, etc.) deoarece reduc riscul de boală cardio-vasculară (BCV). Cantitatea consumată trebuie să fie de maxim 50 grame zilnic. Pentrupersoanele cu diabet, recomandarea este ca semințele să fie consumate în starea lor naturală (nu prăjite sau condimentate).
  • Consumați alimente proaspete.
  • Consumați alimente cu conținut proteic scăzut (pește, pui fără piele, tofu, fasole).
  • Eliminați sau reduceți drastic sarea din alimentație (la sub 6 grame/zi) pentru a reduce retenția de apă, și pentru a preveni/nu agrava bolile cardiovasculare, problemele renale și hipertensiunea arterială (HTA).
  • Consumați maxim 2 ouă pe săptămână. Se recomandă să consumați mai degrabă gălbenușul decât albușul deoarece acesta din urmă conține proteine care sunt eliminate prin rinichi - și care pot declanșa/agrava prin suprasolicitae o afecțiune renală.
  • Consumați alimente bogate în calciu și potasiu (portocale, pomelo, spanac, broccoli, varză).
  • Carnea roșie este recomandată de maxim 2 ori pe săptămână, în porții mici.
  • Renunțați la produsele de patiserie și panificație din comerț.
  • Evitați grăsimile nesănătoase, rafinate în favoarea celor sănătoase; înlocuiți uleiurile obișnuite cu cel de măsline sau canola.
  • Schema clasică a meselor zilnice trebuie să arate în felul următor: 3 mese principale și 2 gustări între ele. Ultima masă trebuie servită cu cel puțin 3 ore înainte de culcare pentru ca organismul să aibă timp să proceseze hrana.

 

Atenție la cantitățile de alimente consumate zilnic!